Myślę, że czas już założyć wątek o Commercial Spaceflight Federation, jako że rola tej organizacji będzie chyba rosła w miarę rozwoju prywatnego przemysłu kosmicznego.

Commercial Spaceflight Federation (CSF) jest organizacją biznesową skupiającą czołowe przedsiębiorstwa i organizacje zmierzające do powstania, a następnie rozwoju prywatnej astronautyki załogowej. Zadaniem CSF jest promocja komercyjnych lotów załogowych, zapewnienie ich bezpieczeństwa oraz wymiana wiedzy i doświadczeń.
Obecnie członkami CSF jest ponad 30 przedsiębiorstw i organizacji. Podzielone są one na dwie grupy:
- Członkowie wykonawczy (Executive Members -
nie znam się na nomenklaturze biznesowej, czy dobrze przetłumaczyłem?), którymi są firmy konstruktorskie, producenci, operujące lotami oraz kosmodromy.
- Członkowie stowarzyszeni (Associate Members), którą tworzą firmy wspomagające loty kosmiczne, oferujące różnego rodzaju usługi, jak treningowe, medyczne, wytwarzające systemy podtrzymywania życia, itd.
Siedziba CSF w Waszyngtonie, DC:

CSF jest zarządzana przez zarząd (board of directors), który tworzą dyrektorzy tych firm lub wysokiego szczebla przedstawiciele ich zarządów. Bieżące prace wykonują pracownicy CSF, na czele których stoją prezydent CSF Bretton Alexander oraz dyrektor generalny, John Gedmark.
Interesująca jest lista członków CSF, gdyż są to wszystko firmy i organizacje, które już odgrywają wiodącą rolę w raczkującym prywatnym przemyśle astronautyczno-załogowym (
jakie byłoby zgrabne polskie określenie?):
- Armadillo Aerospace
- Bigelow Aerospace
- Blue Origin
- Excalibur Almaz
- Jacksonville - Cecil Field Spaceport
- Masten Space Systems
- Mojave Spaceport
- Sierra Nevada Corporation
- Southwest Research Institute
- Space Adventures
- Space Florida
- Spaceport America
- SpaceX
- United Launch Alliance
- Virgin Galactic
- XCOR Aerospace
- X PRIZE Foundation